Eerste indrukken

8 februari 2020 - Addis Abeba, Ethiopië

Hee hallootjes iedereen,

Nou, op dit moment ben ik al 8 uur lekker aan het hobbelen in de bus vanaf Addis Abeba naar Mekelle, met nog 4 uur te gaan (als we geluk hebben). Het landschap is vooral heel plat en droog. In de ochtend werden we wakker gemaakt met heerlijke, kéiharde, Ethiopische muziek die 4 uur aanhield. Daarentegen hebben we wel wifi (luxeee) en airco, woopwoop.

Ik ben drie dagen geleden aangekomen in Addis en het is eigenlijk een stad zoals ik ze ook al in Azië gezien heb, maar dan met andere mensen erin. Minder scooters though, die heb je hier niet. De markt was echter een hele nieuwe beleving. Ik ben wel eerder op back-to-basics markten geweest, maar dit topte alles. Specerijen die bloedneuzen en hoestbuien veroorzaakten puur door er langs te lopen, ezels die je omver liepen, golfplaten te koop, allerlei gerecycled rotzooi uit het Westen, en vooral veel mensen die ongelooflijk veel spullen op hun hoofd/rug meedroegen. We kwamen een man tegen met 7! matrassen op zijn hoofd + nog ff wat doosjes bovenop. Kan gewoon. Hij was minstens 4 meter hoog. Hij keek ook niet zo blij. Enigszins begrijpelijk. Andere mannen hadden hele zakken granen op hun rug. Dat waren eigenlijk eerder zakken granen met beentjes. Die liepen ook heel stug iedereen omver die niet uitkeek. Heb minstens 3 keer moeten bukken om niet geraakt te worden door zo'n zak. Verder was het een chaos van geschreeuw, geduw, getrek en gestaar.

Onderweg naar de markt kwamen we Elias tegen, een man die ook Development werk doet en in Addis was voor the African Summit. Toen we hem tegenkwamen had hij echter niets te doen, dus bood hij aan ons vrijblijvend over de markt te gidsen. Superleuk! Zo kwamen we op plekken waar we zelf nooit heen waren gegaan en waar ze duidelijk nog nooit blanken mensen hadden gezien. Sightseeing & a sight to see.

Hij bracht ons na afloop nog naar een restaurant waar je het dak op kon klimmen voor een mooi uitzicht over de markt. Heel leuk, hadden we ook ff een rustmomentje om foto's te maken. Daarna hebben we injera geluncht.  Eet je met je handen, heerlijk kliederen.

Na het eten bood hij aan een minibusje voor ons te regelen zodat we naar een heuvel konden waar we uitzicht hadden over Addis. Nou, je zou denken dat hij een oneerbaar voorstel had gedaan.. De buschauffeurs begonnen een hevige discussie. Wij bleven er maar een beetje dommig bij staan en na 5 minuten bleek er een resultaat uit het schreeuwfestijn te zijn gekomen. Ineens wilde iedereen ons wegbrengen. Toen werd het ruzie over wie het mocht doen. Fascinerend, zelfs toen we al in de bus zaten bleven de chauffeurs heen en weer schreeuwen.

Naar ons toe zijn de mensen hier echter heel respectvol. De meeste laten je met rust zodra je "no thank you" zegt. Ze mompelen dan meestal een "Ishi" - wat "okay" betekent. Ook in de bus zijn ze heel behulpzaam. Zodra we een pauze hebben, krijgen we van medepassagiers de Engelse vertaling van hoe lang de pauze zal duren. De laatste keer wisten we even niet meer welke bus van ons was, nou dan staan er gelijk 4 man te zwaaien - ze letten wel op je, heel lief!

Nou, dit was de update van vandaag. Tot de volgende keer maar weer.

Ciao, (jaja, Italiaanse invloeden hier van die ene poging van Italië om Ethiopië te koloniseren)
Sanne

1. Het fantastische zusje:
    First like!
    Klinkt goed allemaal en deels ook herkenbaar. Beter dat de mensen daar wel respectvol zijn en je met rust laten als je dat zegt! Cuties ook dat ze staan te zwaaien, klinkt allemaal positief San 😉👍
  2. Je leukste zus:
    Ja hè, ben benieuwd hoe ik het over 2 weken vind 😂 #angrybirdfase
  3. Betty:
    8 februari 2020
    Wat een ervaring! Hilarisch ooķ! Wel fijn inderdaad dat jullie respectvol behandeld worden. Enne....eten met je handen, heerlijk😁
  4. Je leukste zus:
    10 februari 2020
    Hahaha, ja we maken zeker wat mee! 😄
  5. Tu madre:
    8 februari 2020
    Zo weer wijzer, en aan sociale controle geen gebrek😏😉 veel plezier en lekker eten 😋
  6. Je leukste zus:
    Dankuu 😉
  7. Opa en Oma:
    9 februari 2020
    Fijn dat je ons op de hoogte houd vinden we hartstikke leuk goed voor onze algemene ontwikkeling. De foto's die via mama hebben gekregen zijn heel erg leuk. Die met het petje is bijzonder bescherm je goed veel plezier het eten is kennelijk om je vingers bij af te likken letterlijk.
  8. Je leukste zus:
    10 februari 2020
    Hahaha, precies, ze zijn er dan ook heel streng op dat je van te voren je handen wast ;)