Mekele (Mek'ele)

10 februari 2020 - Mek'ele, Ethiopië

Hoihoi,

Daar ben ik weer, hiephoera!

Ondertussen veilig aangekomen in Mekele na een busreis van 15 uur (heerlijk, zeker aan te raden). We hebben de eerste avond even snel wat gegeten in een lokaal tentje. In de eerste instantie werden we naar een tafeltje geleid waarnaast ze vier gevelde runderen hadden hangen. Daarvoor hebben we vriendelijk bedankt. Het grappige is dan wel dat ze vanaf deze week gaan vasten tot aan Pasen, en dan alleen veganistisch eten. Waarschijnlijk wilden ze het er voor de vast-tijd nog even van nemen.

De volgende dag hebben we Mekele verkent. Een fijn rustig stadje. We worden hier sporadisch nageroepen met Forengi (buitenlander),  maar veel meer dan dat gebeurt er niet. We hebben het paleis in Mekele gezien en de hoofdstraat afgestruind. Toen we op weg waren naar een 4-sterren hotel, om te kijken of we gebruik konden maken van hun fitness ruimte, passeerden we een restaurant waar een Ethiopische bruiloft aan de gang was. Nou, daar mochten we natuurlijk niet zomaar voorbij lopen. Ondanks onze "nee vriendelijk bedankt", werden we naar binnen getrokken en werd er een bord eten in onze handen geduwd. Uit het niets kwamen zes stoelen te voorschijn, en daar zaten we dan. De bruid zag er supermooi uit en de meiden uit de bruidspartij waren gekleed in traditionele Ethiopische kleding. Toen we de bruid en bruidegom wilden bedanken voor het eten, werden we het podium opgetrokken en moesten we meedoen met de traditionele Ethiopische dans. Dat is vooral heel veel je schouders op en neer bewegen en als een duif je hoofd naar voor steken. Zoals jullie je kunnen voorstellen, zag dit er natuurlijk prachtig uit bij ons.

Na de bruiloft hebben we met Tommy, een vriend van het meisje dat vorig jaar vanuit onze Master naar Mekele is gegaan, avond gegeten. Er was zowaar vega pizza, dus ik was blij. Tommy kan ons misschien helpen met een huis huren, dus hij is nu al onze beste vriend hier ;)

Vandaag zijn we naar de Mekele University Campus geweest. Die is echt enorm groot, en naast deze hoofdcampus hebben ze nog 6 andere campussen verspreid over Mekele. Say what, now? Ik heb vandaag ook al mijn begeleider kunnen ontmoeten; een man genaamd Bynachu, die gespecialiseerd is in klimaat verandering. Hij was erg enthousiast en reageerde meermaals met "that's wonderful", toen ik mijn onderzoeksvoorstel aan het uitleggen was. Dat zit dus wel goed. Hij was wel van het aanpakken, en spoorde ons aan om onze supervisor in Nederland wat meer achter haar kont aan te zitten ;) Beetje omgekeerde wereld van wat we verwacht hadden.

Al met al zijn de eerste stapjes gezet en gaat het onderzoeksballetje langzaam rollen.

Liefs,

Sanne

1. Tu madre:
    10 februari 2020
    Nou inburgeringsspoedcursus 😂. Lief dat ze zo gastvrij zijn. En nu eindelijk aan de slag, vakantievierders 😉
  2. Je leukste zus:
    11 februari 2020
    Jaja gelijk aan de bak hiero
  3. Opa en Oma:
    11 februari 2020
    Sanne je hebt in korte tijd al veel mee gemaakt, des te leuker voor ons om mee te genieten . we blijven je volgen. Knuffel van Opa en Oma.
  4. Je leukste zus:
    11 februari 2020
    Leuk om te horen! Ik zal jullie blijven spammen ;)