Studeren is begonnen

23 februari 2020 - Mek'ele, Ethiopië

Hoi hallo iedereen,

Nou, we zijn al aan het settelen hoor. Eigenlijk bestaan mijn dagen hier nu uit vroeg opstaan (we worden iedere ochtend wakker gemaakt door de zon = 6:30 wakker) en dan op ons gemakje naar het Northern Star hotel wandelen (15 min lopen). Daar bestellen we een Ambo water en een traditionele koffie. En dan kan het studeren beginnen. Ze kennen ons onderhand, ze zijn iedere keer weer blij om ons te zien, heel lief. We hebben ook al kennis gemaakt met de manager. Die had wel een gezellig gesprek met Jessica en had toen haar nummer gevraagd. Hij nodigde ons uit om een keer met hem te lunchen (doen ze hier allemaal). Jessica zei al 'ik hoop dat hij er niets achter zoekt' - ik dacht nog, nee joh, dat zal wel niet. Ze nodigen je hier allemaal uit om koffie te drinken of te lunchen - gewoon op een vriendschappelijke manier. Nou, ze had gelijk hoor, onze Jessica. De volgende dag kreeg ze een appje met "hey sexy". Onhandig, want deze manager is dus iedere dag in het Northern Star hotel - en wij wilden heel graag daar blijven komen om te studeren. Uiteindelijk heeft ze in het gesprek kunnen verwerken dat ze een vriend heeft. Toen krabbelde hij terug met "ohh, maar zo bedoelde ik het niet". Jaja, pannenkoek. Maargoed, de volgende keer dat we hem zagen was alles goed en we kunnen dus gewoon in Northern Star blijven studeren. Jippiejajee.

Verder hebben we ons eerste tripje naar het ziekenhuis al gehad. Aron had een hevige voedselvergiftiging en kon nog geen water binnenhouden. Dat is onhandig, aangezien water essentieel is voor de mens. Toen Aron appte dat hij toch naar het ziekenhuis wilde, zaten Jessica en ik - je raadt het nooit - in het Northern Star hotel. Toevallig was onze grote vriend de manager weer met ons aan het praten. Toen ik meldde dat we weg moesten omdat onze vriend ziek was, heeft de manager de eerst mogelijke afspraak geregeld bij een goed, modern ziekenhuis. Heel aardig. Wij dus met Aron in de Bajaj (soort tuktuk) naar het ziekenhuis. Daar ging alles enorm snel. Binnen een uur had hij een consult gehad, was zijn bloed geprikt en zijn ontlasting onderzocht, had hij de uitslag van de onderzoeken gekregen en zijn medicijnen opgehaald. Het is echt omgekeerde wereld hier. Aron zit nu lekker aan de antibiotica & voelt zich weer beter.

Ongelukkigerwijs waren Laura en Jessica de volgende dag aan de beurt. We zitten hier echt om en om aan de diarree, heerlijk. Zeker omdat onze bovenste wc soms de neiging heeft om een uur niet door te kunnen spoelen, genieten. Verder hebben wel alle luxe hoor. We hebben een meisje dat elke dag komt schoonmaken (Mabrit), echt een schatje. En we hebben een landlady die in een gebouwtje naast ons woont - een iets minder schatje. Arme Mabrit doet nooit wat goed. Als troost wilden we haar een stukje watermeloen aanbieden, maar de taalbarrière zorgde in dit geval voor wat miscommunicatie, want toen we vervolgens aan het eind van de dag in de koelkast keken, was de gehele watermeloen verdwenen. Ach, maakt niet uit, we hopen dat ze er van heeft genoten thuis, dat verdient ze wel :)

Tot slot wilde ik jullie nog even updaten over een mogelijke manier om hier wat zakcentjes bij te verdienen. Je moet dan wel even de Ethiopische dansstijl onder de knie krijgen, want als je heel goed danst op een bruiloft, krijg je blijkbaar geld toegestopt. En met toegestopt bedoel ik: op je hoofd geplakt - of in je kraag gestopt - of in je mouw - of waar je dan ook maar kan bedenken. Goed alternatief voor een stripper-carrière ;)

Liefsss, Sanne

1. Tu madre:
    23 februari 2020
    Nou sterkte, tussen de wc-, ziekenhuis-, koffie-, lunch- en bruiloftbezoeken blijft er net tijd over om te studeren 😏😉😄
  2. Je leukste zus:
    Hahaha, pfff ;)
  3. Opa en Oma:
    23 februari 2020
    Leuke ervaring Sanne met alles wat je mee maakt. Wij genieten van je verhalen.Gaat het nog lukken met de studie. Liefs Opa en Oma.
  4. Je leukste zus:
    23 februari 2020
    Hoihoi! Ja we maken best wat mee hier. Ja het gaat heel goed met studie eigenlijk! Ik lig voor op schema, volgende week ga ik misschien al naar het platteland om het veldwerk te beginnen. Ik zal jullie op de hoogte houden van wanneer dat precies zal zijn ;) xxx Sanne
  5. Het fantastische zusje:
    23 februari 2020
    Ey gap, hahaha arme Jessica, heeft ze ook echt een vriend of is dit verzonnen als een goede smoes? ;)
    Succes met de diarree, papa en ik hebben er ook aan gezeten dus we (ik weet niet of papa dat doet maar nu wel) leven met jullie mee.
    Enne, had je al door dat je nu bij iedereen reageert als 'je leukste zus' hehe. Moest er wel op lachen toen ik dat zag :D
  6. Je leukste zus:
    24 februari 2020
    Hahah, nee nee, ze heeft echt een vriend ;) Ach dat is lief, we waarderen het.
    Hahaha, ja dat weet ik, ga eens op zoek hoe ik dat kan veranderen ;)