Smurfhanden, villa's en cementvlekken

16 februari 2020 - Mek'ele, Ethiopië

Hoihoi iedereen,

Zo de eerste week hier in Mek'ele zit erop. Wat een indrukken allemaal. Ik heb jullie achtergelaten op het moment dat ik mijn supervisor, Baya, ontmoet had. Ik had al vermeld dat hij enigszins enthousiast was. In de afgelopen week heeft hij mij 14x gebeld... Nou heb ik ervaren dat er hier in Ethiopië een bel-cultuur heerst, maar nog steeds categoriseer ik dit gedrag wel als overdadig. Baya heeft het idee dat we elke minuut van de dag nodig zullen hebben om mijn onderzoek op tijd af te krijgen. Dit terwijl het schema van mijn eigen universiteit aangeeft dat ik pas over 1,5 week de eindversie van mijn onderzoeksvoorstel moet inleveren. Dus ik heb zoiets van "johhh dat komt wel goed". Nu moet ik dus een balans vinden tussen zijn oordeel respecteren en beleefd mijn eigen grenzen aangeven. Op zich goed om te oefenen -> je leert wel wat hier. Verder is hij vooral heel erg bezorgd over of ik wel op mijn plaats van bestemming ben aangekomen na een meeting met hem. Heel lief (alles is heel lief bedoeld hoor, er zit echt geen kwaad bot in zijn lijf), maar vrij overbodig.

Ondertussen is onze huizenjacht ook doorgegaan en hebben we een huis (villa) gevonden! Woopwoop! Het is natuurlijk genieten in zo'n groot huis, maar het was niet geheel onze eigen keuze. Er zijn hier gewoon bar weinig huizen voor 6 personen die al volledig ingericht zijn (begrijpelijk). Dus uiteindelijk was het de keuze tussen dit huis of een iets kleiner & goedkoper huis. Maar dat kleinere huis had 3 kamers zonder ramen en geen voordeur die je op slot kan doen. 's Nachts zou je dus in je niet-geventileerde kamertje moeten slapen met je slaapkamerdeur op slot. Dat zagen de meeste echt niet zitten, dusja dan is de keuze snel gemaakt. Zodra ik tijd heb, zal ik even wat foto's maken voor een impressie van het huis.

Verder:
- heb ik kennis gemaakt met de blauwe zeep die ze hier overal gebruiken (zie foto voor een smurf-impressie)
- zijn we op een tweede bruiloft geweest (dit keer bij een andere ceremonie - het duurt hier dus 3 dagen voordat je getrouwd bent),
- hebben we in de toeterende bruidsstoet gereden (en een kleine botsing veroorzaakt - ik reed niet!),
- hebben we "honey-wine" gedronken (dat plakte zo erg dat je het flesje nooit uit je handen zou kunnen laten vallen, al zou je willen)
- hebben we een wielrenwedstrijd gezien (letterlijk de laatste sport die je hier verwacht te zien)
- ben ik nat-gespetterd met cement (was rustig aan het pinnen bij de bank, toen ik ineens een natte substantie op me voelde spetteren - ze waren de bank aan het opknappen en zijn hier niet zo voorzichtig met waar ze het cement precies heen gooien)
- en tot slot zijn we al helemaal ingeburgerd en drinken we vrijwel elke ochtend traditionele koffie met popcorn (as you do)

Veel liefs,

Sanne xx

ps. Check de nieuwe foto's en vooral video voor een sfeerimpressie

1. Het fantastische zusje:
    16 februari 2020
    Hee ukkie,
    Is die zeep niet vet chemisch?
    Ziet er leuk uit die foto's!!
    En ik echt fijn dat iedereen beleeft is, hopelijk blijft dat zo 🤞😊
  2. Je leukste zus:
    17 februari 2020
    Hahaha, geen idee wat er in die zeep zit. Zodra je het aanraakt ben je blauw, dat is alles wat ik weet 😂👍🏼
  3. Opa en Oma:
    17 februari 2020
    Zo je begint al aardig op dreef te komen weer een bruiloft dat is lekker feest vieren. Belangstelling genoeg van de boys zien we in de video. Fijn dat jullie een mooi huis hebben gevonden kan je baar de rest van de tijd blijven? Is je buddy niet te overtuigen met de datum dat je nog tijd genoeg hebt voor je voorstellen. Succes verder we horen het wel.
  4. Je leukste zus:
    17 februari 2020
    Hahaha, ja die jongens vinden het leuk om wat Nederlands te leren. Jaa, we kunnen de komende 3 maanden in het huis verblijven, superfijn! & ik ga het nog eens met hem bespreken, komt sowieso wel goed!
  5. Tu madre:
    17 februari 2020
    Al aardig aan 't inburgeren. En tja, hoe eerder klaar, hoe meer ruimte als er vertraging optreedt. Als je niet verder kan omdat je een reactie op je onderzoeksvoorstel moet krijgen, dan is 't handig om Baya de NL deadlines te geven, scheelt gedoe.
    Je gaat toch niet naast je schoenen lopen door nu al je handafdrukken in cement achter te laten 🤔😉
    Sterkte met balans vinden tussen studiecen uitjes. Snap best dat Baya bezorgd is, nu al van feest naar feest aan 't gaan en jullie kennen daar amper mensen 😁
  6. Je leukste zus:
    23 februari 2020
    Hahaha, ja dat was de eerste week hoor, nu lekker iedere dag studeren. Net alsof ik thuis ben ;) Jaa heb hem de Nederlandse dealines gegeven, hij is nu ook minder intens, maar nog steeds een hoog werktempo. Maar dat waardeer ik wel, tegenovergestelde van wat ik verwacht had, maar als ik zie hoe weinig begeleiding de anderen krijgen, heb ik Baya 100% liever.